PASJA NA 140-LECIE CMENTARZA BRÓDNOWSKIEGO - niezwykły koncert 10 XI 24, g. 16 (rezerwacja miejsc)

wróć


W 2024 roku mija 140 lat od założenia Cmentarza Bródnowskiego, jednej z największych nekropolii w Europie, będącej też ważnym świadkiem historii Warszawy. Z tej okazji w niedzielę 10 listopada o g. 16 w zabytkowym drewnianym kościele św. Wincentego a Paulo odbędzie się jubileuszowy koncert. Soliści Polskiej Opery Królewskiej, Chór AVE oraz Filharmonicy wykonają „Pasję według św. Mateusza” prof. Krzysztofa Kusiel-Moroza w instrumentacji Jerzego Cembrzyńskiego, laureata Grammy.

20 listopada 1884 roku metropolita warszawski abp Wincenty Chościak-Popiel poświęcił wydmowy teren pod nowy cmentarz. Kolejnego dnia pochowano tutaj roczną Marychnę Skibniewską, zmarłą w nieznanych okolicznościach. – Tak zaczęła się długa i barwna historia miejsca, która niewątpliwie możemy nazwać „Panteonem Prawego Brzegu” – mówi Bartłomiej Włodkowski z Fundacji AVE, organizującej przedsięwzięcie we współpracy z ks. Prałatem Jerzym Gołębiewskim, dyrektorem Cmentarza Bródnowskiego. – Są tu pochowani Powstańcy Styczniowi i Warszawscy, ofiary reżimu komunistycznego, wielu znamienitych duchownych, polityków, wreszcie ludzi sztuki i kultury.  

 

Ważny zabytek

W 1888 na terenie cmentarza stanął drewniany kościół. Co ciekawe, miał być kaplicą prowizoryczną, postawioną na kilka lat. – Tymczasem dziś jest jednym z najważniejszych zabytków Warszawy i jednym z najstarszych stołecznych drewnianych budynków – dodaje Włodkowski. – Zachwyca swoją architekturą oraz wystrojem wnętrza.

O dziejach cmentarza i kościoła będzie można usłyszeć więcej informacji podczas jubileuszowego koncertu. Nie zabraknie bowiem gawędy historycznej.       

 

Niezwykła „Pasja”

Pasja jako forma muzyczna ma długą i chlubną tradycję. Powstała już w XII wieku. Niemal wszyscy najwięksi kompozytorzy brali za punkt honoru, aby językiem swojej muzyki opisać dramat męki i śmierci Chrystusa.

„Pasja według świętego Mateusza” prof. Moroza niezwykle sugestywnie nawiązuje do wielkich tradycji Bacha i innych klasków. Barokowe partie chóru, który wciela się w żydowski tłum świetnie korespondują z bardzo melodyjnymi i sugestywnymi partami solistów, zwłaszcza Jezusa. – Wydawało się nam, że właśnie pasyjna forma będzie najbardziej adekwatna tematycznie dla uczczenia jubileuszu bródnowskiej nekropolii – dodaje Włodkowski.   

 

85-latek i Filharmonicy

Partię Ewangelisty wykona Paweł Piękoś, znakomity polski tenor, śpiewak Polskiej Opery Królewskiej. W rolę Jezusa wcieli się z kolei Bogdan Śliwa, bas z Polskiej Opery Królewskiej, który ma na swoim koncie ponad trzydzieści pierwszoplanowych ról w operach Mozarta, Rossiniego czy Dionizettiego. Rolę Piłata zaprezentuje Bartłomiej Włodkowski, na co dzień dyrygent chóru AVE, który w tym roku obchodzi 85-lecie. Powstał przy neogotyckim kościółku w Płudach, a tuż po wojnie był głównym animatorem kultury na terenie prawobrzeżnej Warszawy od Legionowa po Targówek: organizował spektakle, koncerty, a nawet potańcówki. W swojej historii zdobył ponad 30 nagród na festiwalach międzynarodowych i ogólnopolskich. Ma również na koncie nagrania dla stacji telewizyjnych i rozgłośni radiowych oraz kilka wydanych płyt CD, w tym trzy z udziałem Filharmoników. Obecnie w zespole śpiewa 60 osób – młodzież i dorośli.

Solistom i chórowi towarzyszyć będą świetni instrumentaliści Filharmonii Narodowej: Michał Szałach (skrzypce), Grzegorz Chmielewski (altówka), Mateusz Szmyt (wiolonczela), Jerzy Cembrzyński (kontrabas), Adrian Janda (klarnet), Aleksandra Rojek (obój), Krzysztof Bednarczyk (trąbka), Piotr Domański (kotły), Piotr Wilczyński (organy). Całość poprowadzi Barbara Hijewska.

 

Rezerwacja miejsc

Wstęp na koncert jest wolny, jednak obowiązuje rezerwacja miejsc siedzących: fundacjaave.pl. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa – Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków. Zadanie publiczne dofinansowane z budzetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.   

 

  • REZERWACJA MIEJSC SIEDZĄCYCH, 10 XI 24, g. 16 - KLIKNIJ