Urodziny obchodzi zabytek. Wyjątkowy, bo to o nim w „Warszawskich Pożegnaniach” Jerzy Kasprzycki pisał, że powinien go obejrzeć każdy mieszkaniec Warszawy, „aby poczuć i zrozumieć gusta naszych dziadów”. Neogotycki kościółek Narodzenia NMP przy ulicy Klasyków w białołęckich Płudach, zwany „starym” lub „na górce”.
Powstał z inicjatywy świeckich. Michał obsługiwać letnisko, które w tym miejscu zamierzał urządzić Krzysztof Kiersnowski do spółki z Ludwikiem Spiessem. Wcześniej panowie zainicjowali powstanie ciuchci wąskotorowej. Ale interesy podupadły, plan w efekcie nie został zrealizowany, a mury kościoła wzniesione na wysokość dwóch metrów – niszczały. Wtedy sami mieszkańcy pod wodzą rodziny Wędrowskich dokończyli dzieła, przy okazji bardzo integrując lokalną społeczność. W 1913 roku urokliwą świątynie poświęcono jako filię tarchomińskiej parafii.
Przebrany ksiądz i chór z 1939 roku
– To cud, że kościółek przetrwał zawieruchę wojenną, był wszakże zaminowany – mówi Bartłomiej Włodkowski z Fundacji AVE, organizującej wydarzenie. – Ówczesny proboszcz z Tarchomina, a po wojnie pierwszy proboszcz nowej parafii w Płudach, ks. Karol Zdebski, w gorącym czasie walk frontowych we wrześniu 1944 roku, ukrył się w jednym z drewnianych domów przy ulicy Podgórnej i w przebraniu staruszki obserwował działania Niemców. Dzięki niemu świątynia ocalała.
Już w 1939 roku przy kościółku działał chór. Śpiewał także w czasie okupacji, a po wojnie animował życie kulturalne mieszkańców Białołęki, organizując koncerty i spektakle teatralne.
Ten sam chór, który dziś nosi nazwę AVE, razem z solistami Justyną Rzeczeniedi z Polskiej Opery Królewskiej i Jackiem Szponarskim z Polskiej Opery Kameralnej instrumentalistami z zespołu „Con Passione” – Kamilą Szalińską-Bałwas, Michałem Pindakiewiczem oraz Marcinem Rybińskim zaśpiewa urodzinowy koncert, który odbędzie się w niedzielę 29 października 2023 o g. 19.15 w nowym kościele Narodzenia NMP przy ul. Klasyków 21.
– Podczas trwających prac renowacyjnych w starej świątyni pojawiły się znaczące pęknięcia od wewnątrz na frontowej ścianie – wyjaśnia Włodkowski. – Sprawę monitoruje stołeczny konserwator zabytków. Uznaliśmy, że ze względów bezpieczeństwa urodzinowy koncert odbędzie się w sąsiednim budynku.
Pasyjnie i paschalnie z gitarą, kontrabasem i skrzypcami
Zabrzmią staropolskie pieśni pasyjne i paschale w ciekawych, zaskakujących aranżacjach Jerzego Cembrzyńskiego, laureata Grammy. Będzie można usłyszeć utwory XIV, XV i XVI-wieczne, w tym znakomite dzieła genialnego bł. Ładysława z Gielniowa w układzie na sopran, tenor, chór mieszany oraz skrzypce, gitarę i kontrabas.
Tematyka nie jest przypadkowa. Ścianę prezbiterium od 1913 roku zdobi olbrzymi krzyż z rzeźbą Chrystusa naturalnych rozmiarów. Po wtóre zbliżają się Zaduszki, a koncert otwiera też 9. kwestę na ratowanie zabytkowych nagrobków Cmentarza Tarchomińskiego.
Zabytki śpiewają!
Będzie to już drugi koncert w realizowanym przez Fundację Ave cyklu „Śpiewające zabytki”. Pierwszy, dedykowany 120-letniemu białołęckiemu świdermajerowi, z piosenkami Ordonki i Bodo spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. (Obejrzyj fotorelację: KLIKNIJ-galeria 1 oraz KLIKNIJ-galeria 2).
Projekt Fundacji AVE współfinansuje m.st. Warszawa oraz Samorząd Województwa Mazowieckiego.
Wstęp wolny, obowiązuje internerowa rezerwacja miejsc siedzących poniżej:
Zadanie publiczne pn. "Śpiewające zabytki" zostało dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.